Drobečková navigace
Udržitelnost ve Fjällräven
„Na společnosti Fjällräven je skvělé, že k udržitelnosti nepřistupuje jako k samostatnému projektu. Je základem všeho, co děláme. Všichni se snažíme dělat udržitelná rozhodnutí“.
Držíme krok s přírodou
Jestliže je příroda vaším důvodem k bytí a hlavním podnětem k založení společnosti, je nanejvýše důležité, abyste neohrožovali její existenci. Stejně jako mnoho jiných outdoorových společností začala značka Fjällräven snem jedné osoby: snem přeměnit vášeň pro přírodu v zaměstnání a sdílet tuto vášeň s ostatními. U jejího zrodu stál nadšenec jménem Åke Nordin, který své podnikatelské plány začal pomalu spřádat v poválečných 50. letech doma ve švédském Örndköldsviku.
Každou volnou chvíli trávil v lese a často vyrážel i na celý týden do severské divočiny. A jak jeho touha po poznávání nových míst rostla, zvyšovala se i jeho frustrace z nedostatku funkčního a lehkého vybavení. Rozhodl se proto, že si sám navrhne a vyrobí lepší batoh. Vak upravil do tvaru písmena V, aby udržel těžiště co nejvýš, připevnil ho na pevný rám, který mu zajistil stabilitu, a vyrazil. Jeho nový batoh byl natolik dobrý, že když po cestě potkával zkušené lesníky a pastevce sobů, žádali ho, aby jim stejný vyrobil. A to byl začátek dlouhé cesty značky Fjällräven.
S vývojem společnosti a výrobou stále většího počtu batohů se ovšem začal projevovat paradox. Jak by mohla firma, která chce chránit naši přírodu, pokračovat ve výrobě spotřebního zboží, které má na ni bezesporu určitý dopad? Právě v tuto chvíli jsme se začali více zabývat udržitelným rozvojem.
Co znamená udržitelný rozvoj?
Udržitelný rozvoj můžeme chápat jako „rozvoj, který splňuje potřeby současnosti, aniž by byla ohrožena schopnost budoucích generací uspokojit své vlastní potřeby“. Ve Fjällräven se snažíme toto smýšlení aplikovat na všechno, co děláme. Samozřejmě, že to není snadné a jsme daleko od dokonalosti, nicméně značka má své priority a ty se snaží dodržovat. Pokud materiály splňují naše požadavky na odolnost a funkčnost a okolnosti nám to dovolují, rádi je používáme. Především jednoduše kvůli tomu, že využití již existujících materiálů šetří energii a zdroje, které by bylo potřeba použít na výrobu materiálu nového. U společnosti Fjällräven není udržitelnost považována za samostatný projekt, je jádrem všeho, co děláme.
Změna klimatu je jednou z nejtěžších výzev, kterým čelíme. Je pro nás velice důležité dívat se na snižování našich emisí, a to jak přímých z cestování a lodní dopravy, tak i nepřímých, vznikajících při výrobě našeho vybavení a oděvů. To je důvodem, proč je výběr materiálu tolik důležitý.
Není jednoduchým úkolem změřit všechny emise, které jdou například do recyklovaného polyesterového trička, svrchní bundy nebo páru kalhot Keb, ale jdeme správnou cestou: hlavním cílem je přejít k způsobu výroby a spotřeby podle oběhového hospodářství. Mnoho syntetických materiálů jako nylon nebo polyester jsou skvělé v outdoorovém průmyslu, rychle schnou a snadno se o ně pečuje. Jsou však vyrobeny z fosilního paliva. Jakmile začneme používat recyklované verze, uhlíková stopa po dobu životnosti materiálu se začne zmenšovat. V dnešní době se zvyšuje poptávka po recyklovatelných materiálech a my na tuto skutečnost reagujeme. Ani biologické materiály však nejsou 100%. Plodiny vyžadují hodně půdy, vody, musí se přepravovat, atd. Stále tedy mají určitý dopad. Dopady má dokonce i organická bavlna, kterou zná dobře spousta lidí. Buďme upřímní: vyrábíme oblečení a vybavení, které jsou pro přežití člověka nadbytečné a pokud bychom chtěli mít nulový dopad, nemohli bychom vyrábět nic. Věříme však, že negativní dopad, který máme, může být vyvážen pozitivním způsobem, jak lidi dostat do přírody a zvyšovat povědomí o tom, jak se o ni starat.
Především se snažíme vytvářet odolné výrobky. Pokud bunda vydrží 10 let, celoživotní dopad této bundy bude relativně nižší, než když si koupíte bundu, která se po roce opotřebuje. Z hlediska vzhledu navrhujeme oblečení nadčasově, nepodléháme žádným jiným módním trendům. V duchu této filosofie nosí Christiane Dolva Törnberg, vedoucí oddělení Udržitelnosti ve Fjällräven, bundu po své babičce, která vypadá a funguje stejně dobře dnes, jako první den svého života. Výrobky jsou také navrženy tak, aby se daly snadno opravit a nabízíme voskovací stanice na každé naší kamenné prodejně. Přidáním další impregnace voskem Greenland Wax oblečení zvyšuje svoji odolnost proti opotřebení.
Udržitelnost je rovnováha. Tenká hranice mezi teď a tady a budoucností. Vyrábíme vybavení, které zajistí, že váš příští trek bude trochu sušší a letní výlet trochu pohodlnější. Chceme také zajistit, aby budoucí generace mohly zažít stejné túry a výlety, jako nyní vy.