Drobečková navigace
Od rýsovacího prkna do přírody
Jak vlastně vzniká batoh? Jaké požadavky, rozhodnutí a testy předcházejí výslednému produktu? Niklas Kull, designer ve společnosti Fjällräven, nám poví něco o oblíbeném batohu High Coast Foldsack a procesu jeho vzniku - od prvotního nápadu až po hotový batoh.
Když máte vše sbaleno a připraveno na další cestu za dobrodružstvím, je snadné považovat to za samozřejmost. Pravda je však taková, že váš batoh je výsledkem mnoha vážných úvah a nesčetných rozhodnutí. Za výběrem každého švu, zipu a materiálu jsou nekonečné diskuse o funkčnosti, udržitelnosti i obyčejném pocitu, že vše je tak, jak má být. Proto jsme se zeptali Niklase Kulla, jednoho z návrhářů vybavení Fjällräven, jestli by nám prozradil podrobnosti o výrobě batohu. Všechno to začíná nápadem.
„V případě High Coast Foldsack jsme již měli celou řadu produktů, které jsme chtěli dále rozvíjet, abychom vyhověli požadavkům každodenních dobrodružství a teplejšímu podnebí. Měli jsme představu o tom, jak by měl batoh vypadat, jaké pocity by měl vzbuzovat a jaké funkce by měl mít.“ Při vytváření batohu Fjällräven je však nutné řídit se několika pevnými zásadami, jako je nadčasovost a jednoduchý design, odolnost, udržitelnost a funkčnost. „Nepřidáváme žádné další švy, jen aby to vypadalo dobře,“ říká Niklas. „Šev vždy slouží k zvýšení objemu, zajištění větší svobody pohybu nebo k zvýšení funkčnosti. Takže naše práce je limitována určitým rámcem. A mně osobně to pomáhá být kreativnější. Místo toho, aby mě to omezovalo, inspiruje mě to k hledání řešení, díky kterým bude produkt takový, jaký chceme.“
Výběr správného materiálu jako základ úspěchu
Vzhledem k tomu, že součástí řady High Coast jsou i jednodenní batohy, tým návrhářů již měl základní design, který se jim líbil a na kterém chtěli dále stavět. Tady vznikl prostor pro kreativitu – najít důležitá a proveditelná zlepšení. „Rozhodli jsme se pracovat na zadním dílu a hlavním zapínání a vyměnili jsme materiály. Chtěli jsme, aby byl batoh snadno použitelný, odolnější vůči vodě a lehčí,“ říká Niklas. Řešením byla tkanina vyrobená ze 100% recyklovaného nylonu. Vnitřní strana dostala tzv. PU ochrannou vrstvu s vodním sloupcem 10 000 mm, díky čemuž materiál získal strukturu a je nepromokavý. Nakonec byl ošetřen impregnací bez fluorokarbonů.
„Když používáme nové tkaniny, musíme je podrobit několika laboratorním testům, abychom zjistili, zda splňují standardy Fjällräven, pokud jde o opotřebení. I když bereme v potaz styl a celkový design, správně vybrané materiály hrají hlavní roli. Začali jsme s těžšími tkaninami s hutnější strukturou, ale neposkytovaly letní prázdninovou lehkost, kterou jsme hledali. Použili jsme tedy látku, která byla o něco lehčí, ale stále splňovala naše standardy. Výsledkem je lehký batoh, ale rozhodně ne ten nejlehčí na trhu. Lehkost nám nestačí. Musí být také odolný a šetrný k životnímu prostředí. To je totiž základ všeho, co děláme.“
Úzká spolupráce s továrnou
Návrhářská část procesu začíná ručně kreslenými náčrtky, které jsou poté přesunuty do počítače, kde se vytváří technické výkresy. Již v raných fázích úzce spolupracujeme s návrháři v továrně, abychom zajistili opravdu nejlepší vzor. „Často je navštěvujeme již ve fázi prototypu, abychom mohli dobře spolupracovat. Částečně je to proto, abychom zajistili požadovanou funkčnost, ale také abychom zkontrolovali, že ve výrobě nejsou žádné zbytečné komplikace,“ říká Niklas. V továrně ve Vietnamu obvykle stráví až dva týdny, než se zahájí výrobní proces. „Ušetří nám to čas i nedorozumění, a také nemusíte odesílat vzorky sem a tam, než vyřešíme důležité detaily. Když jsem v továrně, sedím s návrhářem a osobou, která šije. A jsou to opravdoví profesionálové, takže čas s nimi strávený je obohacující. Je to dobré pro vzájemné vztahy a zároveň jde o způsob, jak zkontrolovat, že všechno v továrně klape.“
Prototypy a testy
U jednodenního batohu trvá celý proces od začátku do dokončení hotového výrobku a distribuci v obchodech přibližně dva roky. Jak se proces vyvíjí, dostává batoh postupně vlastnosti, které jsou na původním seznamu přání. Nakonec je vše tak, jak má být, od přezek a popruhů až po barvu a výztuhy.„Jednu úpravu, kterou jsme na batohu High Coast Foldsack udělali, bylo použití našeho vlastního výztuženého materiálu Bergshell na dno. O trochu zvyšuje váhu, ale mít opravdu odolné dno je důležité. Pracovali jsme také s postranními díly, které jsme prodloužili a nyní tvoří zadní díl víka, což výrazně snížilo riziko vniknutí vody,“ říká Niklas. Zavírání ve formě rolovacího víka je důležitým detailem, protože zvyšuje odolnost proti vodě a zároveň poskytuje větší univerzálnost a prostor. Proto má batoh zapínání na háček a navíc má na horní straně zip. „Můžete si vybrat, zda batoh uzavřete pomocí háčku nebo zipu. Lze jej tedy použít místo školní brašny, ale třeba také místo tašky na tenisovou raketu, neboť pojme i delší předměty.
Již od rané fáze jsou jednodenní batohy testovány zaměstnanci kanceláře. Všichni jsou aktivní lidé, kteří rádi tráví čas venku. Jakmile jsou připraveny prodejní prototypy, je čas, aby byl batoh ve větším měřítku otestován ambasadory Fjällräven a členy zkušebního týmu. Veškerou zpětnou vazbu shromáždíme a předtím, než představíme finální verzi batohu, provedeme poslední úpravy. „V tomto případě jsme s funkčností a designem produktu tak spokojeni, že bylo opravdu vzrušující sledovat jeho uvedení na trh. A dnes vám mohu říci, že toto je vlastně produkt, který sám velmi často používám,“ říká Niklas.